legat de secs

dar nu numai

un american in Romania

povesteste cum vede el diferenta dintre roman si american. merita sa inveti engleza daca inca nu o sti. google translate poate ajuta in cazul de fata.

 

Here’s what I think: as a society, I look at America and Romania as two young adults who had wildly different childhoods. And you can dress them in the same clothes and they can speak the same language but deep down inside, the mark of their past is forever imprinted on their hearts and their souls.

American had a very difficult childhood in terms of physical suffering. Yet this was combined with almost universal psychological encouragement. You might be cold, you might be hungry, you might live in a neighborhood devastated with violence and death but there’s always someone there to say, “You can do it! You’re still worthy! We support you! There’s always another chance to make this better and by gum, you can do it!

Romania’s childhood, on the other hand, is almost out of a fairy-tale in terms of lack of physical suffering. Hunger is unknown. Walking the streets are safe. Almost nobody owns a gun and hearing shots fired is rarer than a lightning strike. If you get ill, you can go to the doctor, for goodness’ sake! And the likelihood of the police kicking in your door and dragging you off to butt-raping prison is virtually nil.

15 responses to “un american in Romania

  1. Laur Ianuarie 29, 2012 la 02:12

    It doesn’t make sense….

  2. vlad Ianuarie 30, 2012 la 15:29

    Hunger is unknown in Romania? Ala o fi locuind in Floreasca si crede ca toata Romania e asa…

    • Mary Ianuarie 30, 2012 la 16:25

      Vlad, daca citesti tot articolul o sa vezi ca omul subliniaza despre ce foame vorbeste el: foame din aia de nu ai ce pune pe limba 48 de ore. Eu tind sa ii dau dreptate.

  3. mircea Ianuarie 30, 2012 la 20:09

    Marie, aici las-o jos ca macane! Bronx nu e toata America, si nici Bronxul de acum nu mai e ala din anii ’70-80.
    ” It’s in America that a young black kid grew up in one of the most violent projects in New York City, a kid at age 12 who shot his own brother, who is now shining forth from my neighbor’s TV”
    Ihi, si era in Austria ala care si-a sechestrat fiicele in beci si le-a futut 40 ani, Friesl, nu? Sau era in Lituania aia care-si trimitea fetita de 5 ani sa suga pule de judecatori, iar tatal care a facut dreptate a fost vinat si impuscati (remember Drasyus Kedys!). Asta inseamna ca Austria e tara de incestuosi sau Lituania de pedofili? Am stat in America destul, si am circulat destul acolo ca sa inteleg ca oamenii sint aceiasi peste tot. Mafia tiganeasca de la noi, care ies cu topoare cite 200 in fata jandarmilor i-ar ingrozi pe americani, tara unde daca bagi mina in buzunar in fata politistului risti sa iei un glont in cap fara foc de avertisment….
    Cel ce a scris articolul din care ai citat e, dupa parerea mea o laba trista care vrea sa se faca remarcat cu literatura ieftina. Fiindca asta scrie tipul: literatura de Romania Mare a lui Vadim….

    • Mary Ianuarie 31, 2012 la 10:22

      Mircea, sigur ca ai dreptul la o opinie. Omul scrie multe acolo si poate nu am surprins eu bine ideea pe care doream sa o fac cunoscuta prin citatul pe care l-am ales.

      incerc acum in cuvinte simple: romanul si americanul sunt educati din frageda pruncie total diferit. romanul e invatat inca de mic sa fie nefericit si nemultumit. si asa este pana crapa (cu exceptiile de riogoare). desi are mult mai multe decat un american poate visa. si asta in materie de libertati.

  4. Bila Ianuarie 31, 2012 la 11:05

    E o vedere prin ochi unuia care nu are legatura cu nivelul de venituri de la noi.
    Are si acolo comentarii ale unor americani care spun ca in Romania nu poti face nimic, dar absolut nimic prin munca plecand de la zero, pe cand in America orice e posibil.
    Dar da, e o problema de optica si de educatie in definitv, cu avantaj pentru american. Iar asta cu educatia necesita timp, usosr usor se rezolva si la noi. La american bunicul de acum 10 generatii putea merge la Harvard, bunicul nostru de acum 2-3 generatii putea merge cu boii la arat si cam atat.

    • Mary Ianuarie 31, 2012 la 11:42

      @Bila
      Despre cum „nu poti face nimic, dar absolut nimic, in Romania prin munca, plecand de la zero”, te intreb acum: tu consideri ca nu ai facut ‘nimic, dar absolut nimic in viata’?

  5. mircea Ianuarie 31, 2012 la 12:28

    Orice ai spune, ceea ce realizezi in Romania prin munca cinstita este undeva la 10% din ceea ce realizezi prin aceiasi munca cinstita in alte parti. Been there, done that. Din 2001 incoace sint mai mult afara decit in tara: crede-ma ca stiu ce zic. Muncind 10-12 ore pe zi in Romania n-am reusit sa cumpar nici macar o amarita de Dacie cu banul jos. Muncind 8 ore pe zi, legal, in Germania mi-am luat masina, am pus bani deoparte, mi-am aranjat locuinta si mi-am facut concediile pe unde am vrut. Si nu sint capsunar, ci inginer constructor…
    Iar in America… nu moare nimeni de foame nici daca nu munceste o ora in viata lui. Iar cine munceste…
    Apropo de „violent projects” (ceea ce se traduce prin ghetto-uri unde locuiesc cazurile sociale (cei ce stau acolo nu platesc nici chirie, nici curent, apa, caldura, si mai si primesc bonuri de masa de la guvern: acolo am vazut cele mai tunate masini sport. Fiindca negrii nemuncind, au gramada de timp, bani din ajutoare, si atunci preocuparea lor e sa joace baschet, sa asculte rap, sa se tatueze si sa-si tuneze masinile. Eu as vrea sa duc viata aia a lor fara griji.Tot acolo sint si cele mai bune terenuri de sport din New York, cele mai faine bazine, toate facute din incercarea guvernului de a-i educa. Ba din cite stiu, in Bronx e si cea mai buna high school din intreaga America. Fiindca, nu-i asa? si dintre negri trebuiesc selectati, pentru a fi politically correct, oameni in avocatura, economie si sport.

    • Mary Ianuarie 31, 2012 la 12:41

      De acord, cu tine pana la un punct. Si eu traiesc ‘afara’ si inteleg ca munca mea e mai bine platita afara decat acasa. Dar viata nu inseamna numai bani sau lucruri materiale. Punand cap la cap pasii pe care ii faci, tu ca sa lucrezi in alta tara iti sacrifici familia. Oricum ai da-o, tot acolo ajungi. Cantareste asta in bani, daca poti. Daca mentalitatea in romania era alta, nu mai plecai de langa familie (apropiata sau extinsa) si nu te mai zmulgeai dintr-un mediu familiar si cald.

      Cat despre Bronx si ‘viata aia a lor fara griji’ ma lasi busbee ca sa zic asa. Cum fara griji cand aia se impusca intre ei pe capete? Cred ca ori glumesti ca ai vrea si tu acolo, ori pur si simplu nu iei toate aspectele in calcul.

      Despre muritul de foame in America – parerile sunt impartite si tind sa il cred pe el care s-a nascut si a trait acolo, a calatorit, are rude si o multime de prieteni si cunostinte, decat pe tine care ai stat acolo o perioada de timp ca imigrant.

      *Ex. de libertate: Daca la noi poti culege zarzare, dude, castane, tei, prune samd din pomii de pe marginea soselei, in america asa ceva nu se poate, fiecare pom e proprietatea cuiva si nu exista ceva ce se numeste proprietate comuna.

  6. Bila Ianuarie 31, 2012 la 12:33

    Da, nici macar eu, care am super serviciu prin comparatie cu cei din jurul meu, nu am reusit nimic pornind de la zero.
    Am prieteni si familie care m-au ajutat sa nu pornesc de la zero.

    • Mary Ianuarie 31, 2012 la 12:42

      ce intelegi tu prin pornit de la zero?

    • Bila Ianuarie 31, 2012 la 13:08

      „You might be cold, you might be hungry, you might live in a neighborhood devastated with violence and death” = aici e zero.
      La ei se poate pleca inclusiv de aici, pentru ca sunt niste castiguri salariale mai bine echilibrate, la noi din salariu esti nimic.

    • Mary Ianuarie 31, 2012 la 14:12

      Tu te definesti ca fiind nimic? Pe bune daca inteleg…

  7. mircea Ianuarie 31, 2012 la 13:02

    „Daca mentalitatea in romania era alta, nu mai plecai de langa familie (apropiata sau extinsa) si nu te mai zmulgeai dintr-un mediu familiar si cald.”
    Pai te contrazici: daca aveam mentalitatea pesimista a romanului pe care o explica americanul tau, nu ramineam dracului acasa pe 2000 lei salariu? Tu n-ai fi ramas in Romania? Si alti 2 milioane de romani, la fel? Toti cei ce au plecat, au plecat optimisti. Gresesc?
    Ti-am mai spus: Bronx nu mai e ce-a fost. Am trecut des pe acolo, mergind cu copiii la zoo (Bronx zoo e iarasi, unul din cele mai mari din lume…). N-am auzit un foc de arma, n-am vazut siruri de ambulante… De cind cu internetul, juniorii stau mai mult in casa, nu mai ies sa jefuiasca grocery stores…
    La capitolul libertate: de ce sa culeg dude din pomul nimanui de pe marginea strazii cind pot plati 2 dolari pe o juma’ de kil, stiind astfel ca si amaritul ala de mexican venit ilegal in California cistiga un ban? Findca daca cistig 50$ pe ora prefer sa-mi cumpar fructele si sa folosesc simbetele si duminicile pentru a face plaja in loc sa ma catar prin copaci sa ma fac de mirul lumii…

    • Mary Ianuarie 31, 2012 la 14:16

      „Pai te contrazici: daca aveam mentalitatea pesimista a romanului pe care o explica americanul tau, nu ramineam dracului acasa pe 2000 lei salariu? Tu n-ai fi ramas in Romania? Si alti 2 milioane de romani, la fel? Toti cei ce au plecat, au plecat optimisti. Gresesc?”

      Mircea, eu nu ma refer la mentalitatea ta sau a mea, care am plecat de acolo. Ma refer la mentalitatea generala, mentalitatea specifica poporului roman. Acum intelegi ce voiam sa spun?

      „Ti-am mai spus: Bronx nu mai e ce-a fost. Am trecut des pe acolo, mergind cu copiii la zoo (Bronx zoo e iarasi, unul din cele mai mari din lume…). N-am auzit un foc de arma, n-am vazut siruri de ambulante… De cind cu internetul, juniorii stau mai mult in casa, nu mai ies sa jefuiasca grocery stores…”

      Aici nu pot decat sa te cred pe cuvant avand in vedere ca eu nu am calcat pe acolo.

      „La capitolul libertate: de ce sa culeg dude din pomul nimanui de pe marginea strazii cind pot plati 2 dolari pe o juma’ de kil, stiind astfel ca si amaritul ala de mexican venit ilegal in California cistiga un ban? Findca daca cistig 50$ pe ora prefer sa-mi cumpar fructele si sa folosesc simbetele si duminicile pentru a face plaja in loc sa ma catar prin copaci sa ma fac de mirul lumii…”

      totusi nu e vorba de tine ca adult, ci de un copil care merge pe strada si vede dude pe jos, i se face pofta si intinde mana la crengi. Got the point?🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: